Blogger-mall (Theme → Customize → Advanced → Add CSS):

söndag 30 november 2025

Del 7: Från erövring till berättelse: syntesen om hur staten formade Helsingborgs historia





Det moderna Helsingborg är fullt av spår som inte främst berättar stadens historia – utan statens. Från bronsgestalter till gatunamn och rådhusets fönstermålningar har den storsvenska staten i över ett sekel använt stadsrummet för att forma en berättelse om erövring, överhöghet och statsnationell disciplin. Den handlar inte om Skånelandene och Østdanmark – utan om Stockholm och rikets makt.




Detta är den syntes som knyter ihop trådarna från de tidigare delarna: hur statyn av Magnus Stenbock, rådhusets ikonografi, de försvenskade gatunamnen och de bortglömda danska stadsstrukturerna alla spelar roll i ett och samma ideologiska projekt.



1. Statyn som hjärta i berättelsen



Magnus Stenbock skulle dominera Helsingborg.

Det var syftet när statyn restes 1901 mitt i korsningen där Järnvägsgatan och Drottninggatan möts – mitt på stadens paradplats.



Så viktig ansågs statyn vara att när biltrafiken ökade tvingades man flytta den några meter – men bara några meter. Stenbock skulle fortfarande stå som ett segermärke över den erövrade landsdelen.



Att statsnationalistiska och senare SD-anknutna kretsar firar minnet av slaget och 28 februari vid statyn är ingen slump. Statsikonografin fortsätter att fungera som ceremoniell rekvisita för modern identitetspolitik.



2. Rådhusets fönstermålningar – karolinsk kitsch i vördnadens rum



I Helsingborgs rådhus möts besökaren av fönstermålningar där svenska fanor flyger och karoliner marscherar fram som i en segerrusig 1800-talsdröm. Författaren Jonny Ambrius noterade att de lika gärna kunde höra hemma i en svensk fosterlandsförenings klubbstuga på 1930-talet.



Det är ingen slump.



Här skulle staden fostras in i en svensk självbild. Rådhuset var – och är – ett rum där staten talar. Och den talar inte skånska.



3. Filmen från 1910 – propagandan live



När filmen från Stenbocksfesten 1910 digitaliserades 2015 blev det ännu tydligare hur staden koreograferades:

  • militära parader

  • svenska fanborgar

  • tal om ”vår seger”

  • ceremonier vid statyn



En stadsfest byggd för att repetera en berättelse:

Skånelandene besegrades – och blev svenskt.



4. Gatunamnen – när Nordre Store Gade blev Norra Storgatan



Gatunamnen är det mest vardagliga men också mest effektiva sättet staten försvenskade Helsingborgs minne.



Några exempel:

  • Nordre Store Gade (den stora stadsstråken) → Norra Storgatan

  • Fuglesangen vid dåvarande strandlinjen → Fågelsångsgatan

  • Himmerigsstræde, vägen upp till klosterområdet → Himmelriksgränden

  • Grydestøberliden, den stora infartsvägen från norr → Nedre Långvinkelsgatan



Namnen rensades och omformades för att passa en statsnationell berättelse där det danska arvet skulle blekna bort.



Det är samma logik som i Alsace: där behöll man ofta de tyska namnen – men i Skånelandene skulle allt göras svenskt.



På 1990-talet föreslog Föreningen Gammeldanskens Vänner i Malmö, med museichefen Sven Rosborn, att införa dubbelskyltning i Malmö. Det röstades ner. Men tanken är fortfarande fullständigt genomförbar – och historiskt riktig.



5. Kärnan – pelaren för en omtolkad historia



Kärnan är stadens visuella centrum. Och även den har skrivits in i statens egen berättelse:

  • inte som ett danskt försvarstorn

  • utan som ett svenskt ”medeltidsmonument”

  • ett symboliskt ankare för den svenska historiens närvaro i staden



En appropriering av stadsrummet som lösgör platsen från dess historiska sammanhang.



6. Från erövring till estetisk normalisering



När man ser delarna tillsammans framträder en tydlig logik:

  1. Monumenten: glorifierar den svenska erövringen.
  2. Paraderna och ceremonierna: upprätthåller minnet.
  3. Rådhusets fönster: internaliserar den svenska hjältesagan.
  4. Gatunamnen: suddar ut det danska arvet i vardagen.
  5. Kärnan: gör det svenska narrativet evigt och ”naturligt”.


Detta är inte neutral historia.

Det är en politisk konstruktion av stadsrummet – en estetisk kolonisering.



7. Varför detta spelar roll idag



Den dominerande berättelsen i Helsingborg är fortfarande statens, inte regionens, inte stadens och inte Østdanmarks.



Därför behövs en ny medvetenhet:

Att monument, namn och bilder inte är oskyldiga. De är val. De är makt.

Och de går alltid att ompröva, omtolka eller flytta till museer – där de hör hemma när deras politiska syfte avslutats.



Detta är inte en uppgörelse med kulturarv.

Det är en uppgörelse med erövrarets kulturarv.



Och det är hög tid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Från slummens slagskämpar till gränspoliser vid Øresund – en kort historia om polisens verkliga uppdrag

När man idag står vid färjeläget i Helsingborg och bevittnar hur hårt arbetande öresundspendlare stoppas, förnedras och trakasseras av beväp...